Terug naar overzicht
Trein update reizen naar Italië

Met de trein naar Italië, zo doe je dat

Trein update mei 2024
Heerlijk achteroverleunen en genieten van prachtige landschappen; treinreizen naar Italië worden steeds populairder. Wij vroegen Raphael Hunsucker, oprichter van treinreisorganisaties Choo-Choo en Italië Centrale, naar de updates over treinen naar Italië.

Vind hier alle informatie

Raphael Hunsucker bijvoorbeeld reist met grote regelmaat per trein naar de Laars. ‘Ik ben wat ze in de luchtvaart een frequent flyer zouden noemen, maar dan met de trein. Dat begon in 2006, toen ik een half jaar in Bologna ging studeren en al mijn bagage gewoon makkelijk mee kon nemen in de trein vanaf Amsterdam. Die treinreis beviel zo goed dat ik daarna steeds vaker met de trein naar én door Italië begon te reizen. Inmiddels ben ik onder andere docent en rondleider in Rome, ik heb er ook een huis, en reis maandelijks heen en weer.’
Raphael Hunsucker Met-de-trein-onderweg-naar-Italie

Trein naar Italië, steeds andere routes

‘Ik probeer steeds andere routes uit, maak tussenstops in bijvoorbeeld Bologna of Milaan. Ook werk ik vaak in de trein; dat gaat beter dan tijdens een vliegreis. Stel: je vertrekt om acht uur ‘s ochtends vanuit Amsterdam, dan ben je om kwart voor drie ‘s middags in Basel en om acht uur ‘s avonds in Milaan, met één overstap, en kun je dus uren achter elkaar productief zijn. In de trein naar Basel, de ICE, heb je een tafel, een stopcontact en wifi tot je beschikking en een steeds veranderend uitzicht.’

‘Tijdens de lunch neem je plaats aan een gedekt tafeltje in het treinrestaurant. In Zuid-Duitsland begin je al wat wijngaarden te zien. In Basel stap je dan over op de trein naar Milaan, de eveneens comfortabele Eurocity, waarmee je zo’n vijf uur later arriveert. Na Basel wordt het landschap echt spectaculair. Bij Arth-Goldau, een station waar veel spoorlijnen samenkomen, zie je de eerste sneeuw op de bergtoppen. Vervolgens rij je twintig minuten lang door de Gotthard-basistunnel, waar je onder zo’n 3000 meter steen gewoon door kunt gaan met vergaderen, bellen en mailen! Daarna vervolgt de route zich langs de prachtigste meren, zoals die van Lugano en Como. En dan sta je, twaalf uur na vertrek, midden in Milaan.’

Welke nieuwe bestemmingen zijn er?

‘Goed nieuws voor liefhebbers van de Cinque Terre en de kust van Toscane. Met de nieuwe nachttrein-verbinding van München naar La Spezia kun je ’s ochtends aankomen in Genua of doorreizen naar de Ligurische kust. Maar ook de Adriatische Kust heeft dit jaar een grote verbetering in petto:de bestaande nachttrein van München naar Florence en Rome wordt deze zomer omgeleid via Le Marche. Je kunt uitstappen in de kustplaatsen Ancona, Rimini, Riccione of Pesaro (Florence en Rome bereik je met een overstap in Bologna). Daarbij zijn er ook steeds meer plattelandsstadjes met de trein bereikbaar in het toeristenseizoen. Een goed voorbeeld hiervan is de Trenino Verde op Sardinië.’
Ga mee op reis langs de Ligurische Riviera naar de beroemde Cinque Terre.

Het gemak van reizen met de trein in combinatie met een elektrische auto ter plekke

Door het almaar groeiende aanbod van comfortabele treinreizen naar Italië worden de reispakketten daar steeds beter op afgestemd. Bijvoorbeeld met de beschikbaarheid van vervoer ter plaatse in de vorm van een huurauto. De Smaak van Italië stelde in samenwerking met diverse partners aantrekkelijke treinreizen samen waar een elektrische auto deel van uitmaakt. Na aankomst staat er een (elektrische) auto voor je klaar en kan je de omgeving op geheel eigen wijze verkennen en ontdekken. De auto kan bij iedere accommodatie, gratis, weer snel worden opgeladen. Kijk naar onze aanbiedingen aan het einde van dit artikel.

Wat is er verbeterd ten opzichte van een jaar geleden?

‘We zien dat er steeds meer aandacht is voor het meenemen van de fiets. Zo zijn bijvoorbeeld de Italiaanse intercitytreinen vernieuwd en hebben ze nu plaats voor fietsen. Er is zelfs de mogelijkheid om je elektrische fiets in de trein op te laden. Ook de regionale treinen in Italië ondergaan een enorme vernieuwingsslag, met overal stopcontacten en fietsplaatsen. Bovendien zien we dat de vraag naar treinreizen onverminderd blijft stijgen en gelukkig daardoor ook het aanbod! Toch blijft het boeken van tickets nog steeds onnodig ingewikkeld, dus we hopen met Choo-Choo en de Italië Centrale een helpende hand te blijven bieden.’

Soms even duur als vliegen

‘Niemand kan zich voorstellen dat treinreizen soms in eenzelfde prijscategorie zit als vliegen. Dat heeft ongetwijfeld te maken met de slechte campagnes van treinreisorganisaties: vliegtuigmaatschappijen zetten hun prijzen continu in de etalage, bij treinen zie je dat zelden. En het boeken is helaas ingewikkeld en ondoorzichtig’, legt Hunsucker uit.

‘Je moet namelijk wel echt een avondje uittrekken om goede en betaalbare tickets te vinden met goede overstaptijden in alle verschillende landen waar je doorheen komt. Om mensen daarmee te helpen ben ik eerst mijn bedrijf Italië Centrale gestart; ik boek dan de allerbeste reis tegen een kleine meerprijs van zo’n 20 – 50 euro per ticket. Sinds kort heb ik dat verder geprofessionaliseerd met de website choo-choo.eu, waarop je zelf je treinreis door Europa kunt boeken. Je ziet meteen welke routes en overstappen je hebt en kunt makkelijk de prijzen van verschillende opties (eerste of tweede klas, overdag of nachttrein) met elkaar vergelijken. Bovendien zijn alle reizen die we verkopen zo uitgezocht dat je altijd een alternatieve verbinding hebt bij een gemiste aansluiting door vertraging.’
met de trein naar italie

Welke treinreis wordt het meest geboekt?

‘Je zou het niet verwachten, maar met stip op nummer 1 staat een van de langste reizen die we aanbieden: van Nederland helemaal naar Puglia. Dat is een uitstekende verbinding, met de charmante nachttrein van Milaan naar Bari of Brindisi.’
Ga mee op reis met de trein naar de hak van de laars.

Tips voor kersverse treinreizigers

‘Stap af van het idee dat je vakantie pas begint als je op je bestemming aankomt en je dus zo snel mogelijk van A naar B moet. Een treinreis duurt iets langer, maar wie wil zich op vakantie moeten haasten? Tranquillo! Reizen met de trein is echt een belevenis, en het vakantiegevoel begint zodra je instapt in Nederland. Neem lekker de tijd en geniet van de momenten voor jezelf die een treinreis je cadeau doet.’
Raphael Hunsucker zet zijn favoriete treinroutes naar Italië op een rijtje:

 

Voor een scherpe prijs naar Milaan (en verder…)

08:08 vertrek Amsterdam Centraal / 08:37 vertrek Utrecht Centraal / 09:07 vertrek Arnhem Centraal – 14:47 aankomst Basel SBB
15:03 vertrek Basel SBB – 19:50 aankomst Milano Centrale

Pluspunten:

  • met één overstap naar Italië
  • comfortabele trein om in te werken (stopcontacten,wifi, uitstekende restauratiewagens)
  • uitzicht over de Rijnvallei, besneeuwde bergtoppen en helderblauwe meren in de Zwitserse Alpen
  • vóór het diner aankomen in Italië

Mogelijke extra’s:

  • diezelfde avond nog verder naar Bologna (21:24 aankomst), Turijn (22:00 aankomst), Florence (22:04 aankomst), Genua (22:18 aankomst) of Rome (23:49 aankomst)
  • met de Italiaanse nachttrein verder naar Rome (05:53 aankomst), Bari (6:44 aankomst), Lecce (8:30 aankomst), Napels (08:46 aankomst) of Salerno (09:45 aankomst)

Prijspeil: rond de €227-266 p.p. enkele reis in de tweede klas

Met de trein naar Turijn of naar Florence (Toscane)? Check hier onze populaire Train&Drive.

Met de nachttrein naar Rome, relaxed op reis

  • 10:38 vertrek Amsterdam Centraal / 11:07 vertrek Utrecht Centraal / 11:37 vertrek Arnhem Centraal – 14:31 aankomst Frankfurt(Main)Hbf
  • 14:54 vertrek Frankfurt(Main)Hbf – 18:12 aankomst München Hbf
  • 20:10 vertrek München Hbf – 06:32 aankomst Firenze S.M.N. / 09:10 aankomst Roma Termini

Pluspunten:

  • ’s ochtends vroeg aankomen in Rome of Florence voor een eerste echte cappuccino
  • je brengt de reistijd deels slapend door en spaart meteen een hotelovernachting uit
  • ruime overstaptijden in Duitsland, geen risico om de nachttrein te missen bij vertraging

Prijspeil: rond de €249-266 p.p. enkele reis, afhankelijk van aantal reizigers en comfortniveau in de nachttrein

Mogelijke extra’s:

verder naar de kust in Viareggio (08:50 aankomst) of Ravenna (10:19 aankomst). Of naar het binnenland, richting Perugia (10:18 aankomst)

door naar het zuiden richting Napels (10.33 aankomst), Paestum (12:45 aankomst) of Reggio Calabria (15:35 aankomst)

of vanuit München direct met de nachttrein naar Venetië (8:34 aankomst)

Trein naar Italië, ’s avonds instappen, ontwaken in de Alpen en voor lunch in Italië

  • 19:30 vertrek Amsterdam Centraal / 20:02 vertrek Utrecht Centraal / 20:37 vertrek Arnhem Centraal – 09:14 aankomst Innsbruck Hbf
  • 09:24 vertrek Innsbruck Hbf – 11:27 aankomst Bolzano / 12:56 aankomst Verona Porta Nuova / 14:10 aankomst Bologna Centrale

Pluspunten:

  • ’s avonds vertrekken uit Nederland: na de werkdag stap je in de trein, de volgende ochtend word je wakker in de Alpen.
  • je brengt de reistijd deels slapend door met één overstap naar Italië

Prijspeil: rond de €129-189 p.p. enkele reis, afhankelijk van aantal reizigers en comfortniveau in de nachttrein

Mogelijke extra’s:

door naar Venetië (14:42 aankomst)Rimini (15:41 aankomst), Ancona (16:31 aankomst) of Bari (20:27 aankomst)

vanaf Bologna verder door naar Midden-Italië richting Florence (16:24 aankomst) of Rome (18:10 aankomst)

Liever zelf je treinreis naar Italië boeken? Dat doe je zo:

Stel: je wilt dit voorjaar per trein naar Italië en zo snel mogelijk arriveren voor een leuke prijs. Wij keken op 4 januari 2023 naar een ticket voor 22 april 2023. Op nsinternational.com vonden wij een directe verbinding tussen Amsterdam en Basel voor € 79,90, in de ICE. Je vertrekt 07:38 uur vanaf Amsterdam Centraal en bent 14:47 uur op Basel SBB. Aangezien je je reis vervolgt vanaf Basel (Zwitserland), ga je daarna naar sbb.ch, de website van de Zwitserse spoorwegen. Daar vind je een trein die om 15:03 uur vertrekt en 19:50 uur Milano Centrale binnenrijdt. Wij kunnen de reis direct boeken, wil je meerdere maanden van tevoren boeken kan dit vaak niet, maar het zelf zoeken en boeken is dus wel mogelijk voor wie dat wil. Via nsinternational.com/nl/onzebestemmingen kun je ook een poging wagen voor de gehele reis maar vaak zijn de internationale verbindingen die worden getoond niet zo snel, met veel overstappen of en vrij duur. Beter kun je per land waar je doorheen komt een los ticket kopen via:

Nieuwe verbindingen om per trein naar Italië te reizen

In Nederland kun je in de avond vanuit Amsterdam, Breda, Rotterdam, Den Haag, Utrecht of Arnhem per trein naar Italië vertrekken. Na een nachtje toeren over het spoor arriveer je de volgende ochtend in een mooie Italiaanse of andere Europese stad. De reisorganisatie biedt vijfdaagse stedentrips aan vanaf € 244 per persoon, inclusief de reis met de slaaptrein en hotelovernachtingen. greencitytrip.nl

Inmiddels zijn er nog veel meer nieuwe nachtverbindingen bij. Zo rijdt al een nachttrein tussen Amsterdam en Zürich. Sinds december 2022 kan je daarna vanuit Zwitserland met de trein naar Rome doorreizen.

Sinds mei 2021 konden reizigers al met de nachttrein vanuit Nederland naar Innsbruck en Wenen reizen. De Nightjet, zoals de nachttrein heet, vertrekt vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem naar München, Innsbruck en Wenen. In bijvoorbeeld Innsbruck kun je overstappen op een trein naar Italië. nsinternational.com/nightjet

Tijden en prijzen zijn altijd onder voorbehoud van wijzigingen.

Ontdek Italië met de trein in combinatie met een elektrische auto

Choo-Choo en Low Carbon Travel zijn partners van de Smaak van Italië voor het aanbieden van duurzame reizen naar Italië. De onderstaande reisaanbiedingen worden gecombineerd met een elektrische huurauto op de plaats van bestemming met verblijf in historische, duurzame accommodaties weg van de massa.

"*" geeft vereiste velden aan

Elke week tips uit Italië?

Vul je e-mail adres in en ontvang inspiratie, reistips en leuke aanbiedingen uit naam van De Smaak van Italië.

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.