Terug naar overzicht
zaken doen italie

Tips voor zakendoen in Italië

Je hebt al heel lang geleden je hart verkocht aan Italië. Inmiddels verkoop je in Nederland en omstreken al een aantal jaren prachtige producten die je ook dolgraag naar jouw favoriete land zou sturen. Ook daar zal er genoeg vraag naar zijn. Althans, dat hoop je. Voordat je handel kunt drijven met jouw favoriete land, zijn er natuurlijk wel een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Hier zitten namelijk wel wat haken en ogen aan. Je kunt niet zomaar een pallet versturen naar Italië en hopen op het beste. Je moet echt beslagen te ijs komen. Daarom hier enkele tips voordat je zaken kunt gaan doen in Italië.

Hoe vind je Italiaanse klanten?

Voordat je zaken kunt gaan doen is het eerst belangrijk om te onderzoeken of er wel vraag is naar jouw producten. Het kan nog zo’n grote wens zijn om ook in Italië actief te zijn, maar dit moet uiteraard wel fiscaal aantrekkelijk zijn. Maar hoe kom je hier achter? Waar haal je Italiaanse klanten vandaan?
Een belangrijke factor bij het aantrekken van internationale klanten is het aanpassen van de website. Met behulp van een goede internationale website kan je overal ter wereld gevonden worden. Zullen bestellingen van over de hele wereld binnenstromen. Zo ook uit Italië. Je kunt je website ook speciaal inrichten op de Italianen. Wil je je echt richten op de inwoners hier? Dan is het ook goed als de website geheel in het Italiaans vertaald is. Schakel hierbij eventueel de hulp van een vertaler of tekstschrijver in. Op die manier weet je zeker dat je een professionele website neerzet.

Verzendmogelijkheden

Eindelijk is het moment daar! De eerste bestelling vanuit Italië is binnen. Maar wat nu? Want hoe zorg je dat jouw producten bij de Italianen thuis terechtkomen? Het is goed om hier al ruim van tevoren onderzoek naar te doen. Een pakket versturen naar Italië is namelijk zowel als particulier en ondernemer mogelijk. Bekijk goed van welke voordelen je mogelijk gebruik zou kunnen maken en gebruik de verzendopties die daarbij passen. Dit vraagt om de nodige research. Bedenk goed dat je door het laag houden van de verzendkosten ook meer winst zult maken. Daarom is het belangrijk dat je hier echt goed onderzoek naar doet.

Verdiep je goed in de zakelijke cultuur

Je zou misschien denken dat Italië bij Europa hoort en er dus niet zulke grote cultuurverschillen zullen zijn. Niets is echter minder waar. In bijna elk land geldt een geheel andere zakelijke cultuur. Het is heel belangrijk om hier rekening mee te houden. Een goede band met je Italiaanse klanten is van essentieel belang. Dan moet je echter wel weten wat ze van jou verwachten en hoe reëel dat is in hun eigen land.

Hoeveel btw reken je?

Misschien maak je je ook zorgen over praktische financiële zaken. Hoeveel btw reken je bijvoorbeeld? Omdat Italië tot de Europese Unie behoort, betekent dit dat de regels in veel gevallen gelijk zijn. Zo wordt er over het algemeen gewoon 21 procent btw berekend over producten. Bij zakelijke klanten moet de btw verlegd worden. Wil je zeker weten dat je het op de juiste manier doet? Neem dan contact op met de Belastingdienst of een accountant die gespecialiseerd is in internationale bedrijven.
Dit artikel is in samenwerking met Parcel tot stand gekomen.