Een museum van wereldniveau Museo di Capodimonte in Napels
Een museum van wereldniveau,
met schilderijen van Breughel
tot aan Caravaggio. In Italië, en
zonder dat je in de rij hoeft te
staan tussen bezwete toeristen.
Het kan! Breng een bezoek aan
het relatief onbekende Museo di
Capodimonte in Napels.
Park en museum
Het mooiste uitzicht over de stad
Het Museo di Capodimonte is gelegen op een heuvel, zoals de
naam Capodimonte (‘kop van de berg’) al doet vermoeden.
Vanaf hier heb je het mooiste uitzicht over de stad. Deze
groene oase van rust en het prominente, symmetrische paleis
staan in schril contrast met het chaotische en avontuurlijke
Napels aan de voet van de heuvel. De stad hangt momenteel
vol met blauw-witte vlaggen doordat SSC Napoli na 33 jaar
weer landskampioen is geworden. Hun voetbalheld Maradona
is overal: op T-shirts, in metershoge graffiti-afbeeldingen op
gebouwen én op de achterkant van het entreekaartje van
Museo di Capodimonte. Only in Napoli…
Park met palmbomen
Het bos rondom het museum, genaamd Real Bosco di Capodimonte, is met een oppervlakte van 134 hectaren
een van de grootste parken van Italië. Wat direct opvalt is
de zee van strak gemaaid gras om het museum heen en de
rondrijdende golfkarretjes – je zou bijna denken dat je op
een golfbaan bent. De eerste eigenaar van het landgoed was
Karel VII, de koning van Napels (1735-1759). Hij had de tuinarchitect Ferdinando Sanfelice opdracht gegeven om hier
een jachtterrein te creëren. Hoewel de koning in zijn vrije tijd
graag jaagde, had de jacht ook een andere functie: het jagen
met ministers, buitenlandse gasten of adellijke vrienden werd
gezien als een officiële gebeurtenis, waarvoor kunstenaars
werden opgeroepen om het tafereel vast te leggen. Een eeuw
later werd het terrein verrijkt met exotische planten, onder
leiding van de Duitse botanist Friedrich Dehnhardt. Hij
was een liefhebber van zeldzame planten, zoals palmbomen
afkomstig van de Canarische Eilanden, die als hoge parasols
het landgoed sieren.
Indrukwekkende porseleincollectie
Karel VII was de zoon van de eigengereide Elisabetta
Farnese, ze was een begenadigd schutter en reed het liefst
paard in mannenkledij. Daarnaast had deze ‘grande dame’
een voortreffelijke smaak en een voorliefde voor dans,
muziek en kunst. Karel erfde haar smaak, haar impostante
kunstcollectie (met werken van onder andere Titiaan,
Rafaël, Michelangelo en Carraci) én hij had ook zijn vrouw
aan haar te danken. Op zijn moeders aandringen trouwde
de koning met de veertienjarige, witblonde Maria Amalia
van Saksen. Ook zij was een kunstliefhebber. Ze was dol
op porselein en het pasgetrouwde stel startte samen een
porseleinproductie op het terrein. Het fijne aardewerk van
Capodimonte werd een groot succes en koningin Maria, die
er op schilderijen uitziet alsof ze zelf van porselein is, volgde
de productie op de voet. De jonge vrouw was bovendien
zelf ook een enthousiaste verzamelaar, mede hierdoor heeft
het museum zo’n indrukwekkende porseleincollectie.
Karel's kunstvolle paleis in de maak
Karel had een vrouw, een jachtterrein en een kunstcollectie,
maar er miste nog een paleis als onderkomen voor zijn gezin
én om zijn kunststukken in te etaleren. Hij gaf architect
Giovanni Antonio Medrano opdracht om een paleis te
ontwerpen met een neoklassieke façade. De koning had
haast met het verschepen van zijn kunstwerken naar Napels
vanuit zijn voormalige huizen in Rome en Parma. De paus
opende namelijk de Capitolijnse Musea in Rome en Karel
wilde niet achterblijven. Het paleis moest zowel Napels als
hemzelf op de kaart zetten. Vanuit Genua arriveerden over
zee honderden kratten stampvol kunst. Erg zorgvuldig
leek dit niet te gebeuren: er waren werklieden die tegen de
kratten pisten waar de werken nog in zaten.
Inspirerende bestemming en populaire stop
De komst van Karels collectie en het nabije Herculaneum en Pompeï
maakten van Napels een inspirerende bestemming voor kunstenaars
en kunsthistorici en een populaire stop voor een Grand Tour – een
culturele reis die welgestelde jonge mannen ondernamen in de
zeventiende tot negentiende als onderdeel van hun opvoeding. Zo
bezocht ook de kunsthistoricus Johann Joachim Winckelmann
Capodimonte, maar hij hekelde in zijn geschriften vooral de tocht
naar het paleis: ‘nadat ik de steile klim te boven was gekomen met
mijn tong uit mijn mond hangend van vermoeidheid, kon ik niet op
het minste begrip rekenen van de bewoners.’ Maar eenmaal binnen
was hij dit debacle alweer snel vergeten, en met name door de
prachtige Farnese-collectie.
Groots museum op de Capodimonte-heuvel
Het uitgestrekte, horizontale paleis heeft iets weg van een roze
zonsondergang; je zou het kunnen beschouwen als een eeuwige
zonsondergang op de Capodimonte-heuvel. Het museum is zo
groot dat je er makkelijk in kan verdwalen. Er hangen meer dan
drieduizend schilderijen en er zijn talloze archeologische vondsten
en decoratieve kunstwerken te bewonderen. Breng sowieso een
bezoek aan de Farnese-collectie, het hoogtepunt van het museum.
Met onder andere het schilderij De geseling van Christus door Caravaggio uit 1607. Caravaggio schilderde het werk in Napels, nadat
hij een jaar eerder moest vluchten uit Rome. Je aandacht wordt direct
getrokken naar het bleke en verlichte lichaam van Christus. Hij wordt
gepijnigd door Romeinse beulen om hem heen, die in de schaduw
staan: letterlijk in het donker van de onwetendheid. Eén grijpt Christus’
zijn haar vast, een ander geeft hem met zijn voet een duw tegen zijn
kuit om hem te laten wankelen. En de persoon linksonder maakt een
zweep van takken om de heilige later mee te martelen. Het is een typisch
meesterwerk van Caravaggio, met het licht-donkereffect, de intense
gezichtsuitdrukkingen van de Romeinen en de evenwichtige compositie
die leest als een spannend theaterstuk.
Een werk uit de collectie dat je misschien al kent, is De parabel der
blinden van de Vlaamse schilder Pieter Breughel de Oudere (1568).
Zes blinden volgen elkaar, maar de leider valt. Het schilderij toont de
verschillende fases van vallen en zelfs de gezichtsuitdrukkingen die
daarbij horen. De laatste man heeft nog weinig door, terwijl de tweede
het uitschreeuwt en de eerste al hulpeloos in de sloot ligt. Oftewel, let
op wie je volgt in het leven! Op de tweede verdieping van het paleis
loop je door de fenomenale vertrekken van de familie; het paleis was de
koninklijke residentie voor drie dynastieën. In 1957 werden de deuren
pas officieel geopend voor publiek, toen het koninklijke paleis werd
omgetoverd tot het Museo di Capodimonte.
Napels zien en daarna sterven!
Het paleis, de collectie en het park maken van Museo di Capodimonte
een betoverende plek boven Napels die de fameuze woorden ‘Vedi
Napoli e poi muori! (Napels zien en daarna sterven) eer aan doen. Met
deze uitspraak werd bedoeld dat Napels zo indrukwekkend is dat niets dat kan overtreffen. Oftewel: na een bezoek aan Napels kun je vredig sterven. Maar wel pas als je ook een bezoek hebt gebracht aan Museo di Capodimonte.
Praktisch
Entree € 15. Kijk voor de actuele openingstijden
op de website. capodimonte.cultura.gov.it
Fotografie: Hoofdfoto, Pasquale Principe, Museo Bosco Capodimonte | Tekst: Florentine Mol
Editie bestellen
Dit artikel komt uit: De Smaak van Italië editie 4 september|oktober 2023. Bestel dit nummer hier in onze webshop
Reis mee naar Puglia
8 dagenvanaf€ 760p.p.
Prachtige Fly-drive reis naar klassiek Puglia
We nemen je mee naar witte stranden en culturele dorpjes. In de Zuid-Italiaanse regio Puglia vind je de Italiaanse passie pur sang.
Meer informatie"*" geeft vereiste velden aan
Lees ook:
Vanaf 31 augustus geniet je van de nieuwste serie Casa di Beau. Het is een vervolg op zijn eerdere programma’s in het schilderachtige Toscane.
De nieuwe najaarseditie: de gids voor je volgende vakantie! Ontdek onze beste adressen in onder andere Gardameer, Arezzo en Piemonte.
Het boeken van je museumticket was nog nooit zo makkelijk! Het Italiaanse Ministerie van Cultuur lanceert een nieuwe Italiaanse museum-app.
- Author: Redactie
- Posted: augustus 30, 2023